Hjem   /   SamarbeidSMART egenskapeneTB   /   Spørsmål til samtale og refleksjon

Spørsmål til samtale og refleksjon


Det er når vi klarer å jobbe sammen med andre for å få til noe.

Gode spørsmål setter i gang tanker, refleksjoner og samtaler. Det er mange måter å se og forstå ordet samarbeid. Design samtalene på en slik måte alle blir aktive i tanke og samtaleprosessen.
Bruk IRP (individuelt, relasjonelt, plenum). La de tenke litt selv, kanskje notere sine synspunkter rundt spørsmålet. Legg opp til en samtale to og to eller i en liten gruppe før samtalen løftes inn for alle. Barna trenger trening i alle disse fasene. Alt etter hvor godt trent de er og hvor engasjerte de er avgjøres tiden i hver fase.
NB! Anerkjenn alle barns svar og utforsk med oppfølgingsspørsmål.

Eksempler på spørsmål til samtale. Bruk de som du opplever kan ha verdi for deg og dine elever.

  • Hva tenker du på når du hører ordet samarbeid?
  • Hva kan man samarbeide om?
  • Hvorfor tenker du kan være fint med å samarbeide godt med andre? Hva kan det føre til?
  • Fortelle om en gang der du har samarbeidet godt i familien din.
  • Hva var det du gjorde av gode ting for at dette samarbeidet skulle fungere fint?
  • Hva var det de andre i familien din gjorde bra?
  • Hva opplevde du at dere oppnådde gjennom dette gode samarbeidet?
  • Hva tenker du at et slikt godt samarbeid kan bety når det gjelder deres relasjoner til hverandre?
  • På hvilken måte liker du å samarbeide?
  • Hva skal til for at du liker godt å samarbeid?
  • Hvilke følelser kan samarbeid skape hos deg?
  • Hva er motiverende med å samarbeide?
  • Det er mange måter å samarbeide på fra man har en ide til man har oppnådd gode resultater. Hva tenker du det er viktig å gjøre når en skal planlegge et samarbeidet?
  • Hvilke tanker og ideer har du når det gjelder ulike måter å samarbeide på?
  • Fortell om et godt samarbeid du har opplevd på skolen.
  • Når man skal samarbeide rundt en oppgave kan det være lurt å planlegge både samarbeidet og hvordan oppgaven skal løses. Hva tenker du det er viktig å snakke om før man går i gang med en vanskelig oppgave, f.eks. på skolen?
  • Hvis du skal gi to viktige råd til andre som skal inn i et samarbeid, hva vil du si?
  • Hvorfor kan det oppstå samarbeidsproblemer?
  • Hva kan være utfordrende med å samarbeide?
  • Det er noen det kan være lettere å samarbeide med enn med andre. Hvorfor tenker du at det sånn?
  • Hvorfor opplever du at det kan være vanskelig å samarbeide med noen? Hva er det de gjør som utfordrer et godt samarbeid?
  • På hvilken måte tenker du det er lurt å si fra til andre når du opplever at samarbeidet fungerer dårlig?
  • Fortell om en gang du har opplevd et godt samarbeid på fritiden, blant venner eller på en fritidsaktivitet.
  • Hvilke fordeler kan det være å være flere som skal løse en vanskelig oppgave?
  • Når en skal samarbeide så kan det ofte være lurt at alle får jobbe med det man liker og bruke sine styrker. Hva tenker du om denne påstanden?
  • Hvordan kan man legge til rette for at alle får brukt sine styrker i samarbeidet?
  • Hvordan kan man løse det når det er en del oppgaver ingen har lyst til å ta?
  • Hvilke andre egenskaper kan være fint å ha når man samarbeider?
  • Hva er din beste samarbeidsopplevelse, og hvorfor vil du trekke frem akkurat den?
  • Hva gjør et godt samarbeid med relasjonene til de man samarbeider med?
  • I hvilke yrker tenker du at evnen til å samarbeide med andre er viktig?
  • Er det noen yrker du tenker at det å samarbeide med andre ikke er viktig?
  • I hvilke idretter tenker du at det å kunne samarbeide med andre er viktig?
  • Hva betyr det å samarbeide som et lag, for eksempel klasse, fotballag osv.?
  • I hvilke andre fritidsaktiviteter er samarbeid en forutsetning for å kunne delta på en god måte?
  • Hvis du skulle valgt deg et forbilde som er god til å samarbeide, hvem ville du valgt?
  • Hva er det han eller henne gjør som skaper et godt samarbeid?
  • For at samarbeid skal være en styrke du har, må du få energi og glede når du bruker den. I hvilke situasjoner opplever du at dette skjer?
  • På en skala fra 1 til 5 der en er veldig lite samarbeid og 5 er veldig mye samarbeid, hvor opplever du at du er. Tenk gjerne i ulike situasjoner som på skolen, i friminuttet, hjemme, blant venner, i fritidsaktiviteter osv.
  • Hvor opplever du at du er best til å samarbeide? Hvorfor tror du det fungerer bedre her?
  • Hvis du skulle bli litt bedre til å samarbeide, hva kunne du da tenke deg å gjøre?

Her har du en del spørsmål som kan danne grunnlag for mange god og dype samtaler og refleksjoner. Fyll på med egne.