Fra en plakat på veggen til en verdi klassen styrer etter.
Tenk hva som kan skje med barn og unges psykiske helse og engasjement når læringsglede preger hverdagen. Hvordan kan vi skape et klima i klassen der alle er opptatt av at alle skal få gleden av å oppleve dette?
Gjennom medvirkende prosesser stiger den indre motivasjonen til å engasjere seg og aktivt ta del i klassemiljøutviklingen.
Det handler i stor grad om de ansattes evne til virkelig å engasjere seg i hvordan alle har det og ta barns tanker, ideer og forslag på alvor.
Her kommer fire viktige punkter å tenke gjennom og ta med i forberedelsene:
Vi ansatte må tillate oss å trene og av og til gjøre feil på samme måte som barn heller ikke får til alt de ofte verbalt ønsker å gjøre.
I en prosess kan alt endres underveis når man blir enige om det. Det er viktig å holde fokus på og etterspørre positive erfaringer. Det vi holder mye fokus på får vi mer av.
NB! Vi må ta utfordringer og utenforskap på største alvor og ha med oss tanken og holdningen at ALLE har ansvar for at ALLE har det bra.
Her er beskrevet en prosess fra A til L. Du kan bruke hele eller deler av den. Gjør det på din måte, ut ifra dine erfaringer og de elevene du skal gjøre det sammen med.
Vi tar som utgangspunkt at dere har jobbet litt med karakteregenskapen læringsglede i forkant enten gjennom samtaler eller via tegneoppgave. Vi er opptatt av at ALLE skal få oppleve læringsglede i så stor grad som mulig. Det betyr at alle må ta ansvar for alle. Barna bør ha samtaler og konkrete treningsøvelser knyttet til hva en selv kan gjøre for å skape læringsglede for seg selv og for andre. Læreren er også en viktig bidragsyter for å skape dette. Det vil komme mange kloke innspill fra elevene som kan være med på å justere lærerens undervisning i denne retningen.
For mye læringsglede: Det er vel ikke mulig å få for mye læringsglede. Da handler det mer om hvordan vi uttrykker vår læringsglede. Her er det vel mulig å uttrykke på en slik måte at det kan bli for mye av det gode. Så kanskje det kan være smart å holde fokuset på det i denne delen.
Barna får i oppgave gå til en del av klasserommet eller uterommet (kan også gjøres tenkt ved pulten, men har gode erfaringer med fysisk forflytning). Be de forestille seg at her i denne delen av rommet er det utrolig mye læringsglede som høres og synes. Det uttrykkes at det blir alt for mye av det gode.
La elevene ta korte samtaler med sidemannen og med små innspill i plenum (IRP).
For lite læringsglede: Be så barna gå til motsatt ende av rommet. Be de forestille seg at her er det alt for lite eller overhodet ingen læringsglede.
La elevene føre korte samtaler med sidemannen og med små innspill i plenum.
Nå nærmer vi oss at elevene begynner å definere hvordan de ønsker at læringsglede skal se ut i deres klasse.
Passe med læringsglede: Be elevene gå til midten av rommet. Be de forestille seg at her er det fantastisk god læringsglede.
Konkret planlegging:
Klassen har nå gjennom en medvirkende prosess bestemt hva og hvordan man skal jobbe mot et klassemiljø preget av læringsglede for alle.
Nå starter det viktigste arbeidet. Det må holdes liv i det klassen har bestemt. Vår erfaring er at dette gjøres best ved hyppig oppmerksomhet. Man trenger ikke sette av hele timer for å løfte gode eksempler, episoder, refleksjoner rundt status osv., men små og hyppige samtaler i starten av timen, midten eller før man går ut til friminutt.
Vi har lagt inn et eksempel på refleksjon rundt status, Skalering – refleksjon over veien mot målet, men viktigst av alt er at du finner din vei ved bruk av styrkefokus, medvirkning, anerkjennelse og relasjonsfokus. Gi både deg selv og elevene anledning til å trene og også feile. Her ligger det mye læring.
Vi opplever at det er viktig at det er noe synlig i klasserommet, på pulten el. Som minner elever og ansatte på hva vi har som hovedfokus nå.