Heidi Hellberg Hagen er kontaktlærer på 2. trinn ved Lindhøy skole i Færder kommune, og deltar i år på SMART trenerutdanning. Hun deler hvordan hun jobber helt konkret for å fremme et positivt og inkluderende skolemiljø. Med utgangspunkt i 5D-modellen, en prosess som fokuserer på å utforske hva som fungerer, fremfor å fokusere på problemer, viser hun hvordan denne tilnærmingen kan benyttes som et verktøy for å skape et trygt og inkluderende miljø for alle.
På min skole starter vi hvert år med en periode som vi kaller for «God start». Dette er et temaarbeid som drives på hele skolen, med fokus på at vi skal lage/få til en god start for alle barn og voksne på skolen. En av tingene alle trinn gjør er å lage trinnregler. Da vi laget trinnreglene våre i høst, brukte vi god tid på å finne ut hvordan vi vil ha det sammen for at alle skal ha det bra, hva må til for at vi skal ha det bra og hva skjer med klassen vår om vi forholder oss til trinnreglene. Når jeg i etterkant har lært om AI-prosessen, ser jeg at i arbeidet med trinnreglene har vi vært igjennom fase 1, 2 og 3 (5D-modellen). Kanskje ikke helt som boka beskriver, men noe tilnærmet likt. Dette er reglene mitt trinn sammen fant ut var det viktigste for oss:
I min refleksjon over våre trinnregler, og også alle tidligere år med trinnregler, ser jeg at det er en plakat vi kanskje i størst grad referer til når ting ikke går helt som det skal. Jeg kan si «husk å høre på stopp. Dette er jo en av trinnreglene våre» osv. Jeg har ikke brukt tid resten av året på å gå noe dypere inn i det, enn å minne om dem. Så jeg tenkte at i perioden frem mot neste samling ønsket jeg i større grad å gjøre det. Jeg ville bruke trinnreglene for å bli bedre på fase 4 og 5 i 5D-modellen.
Sammen med trinnet valgte vi ut to av reglene som de synes var de viktigste. Det ble: «Alle skal få være med på leken» og «Høre på stopp». Disse ble våre delmål. Vi drøftet hindringer og kom med forslag til løsninger, og vi planla en feiring. Det ble en spennende prosess. 2.trinn er små, så prosessene blir ikke så lange og man må hele tiden tilpasse etter humør, tid på dagen og «åpent oppmerksomhetsvindu». Da vi var ferdige med prosessene, ba jeg KI lage et bilde av en vei, med «fest» i enden, som var den feiringen barna ønsket. Under ser du plakatene som vi hang opp og hadde stort fokus på.
Jeg liker fokuset på hindring og løsning. Det føler jeg at jeg har snakket lite med elever om før, men som er så utrolig viktig. Vi snakket mye om plakatene frem mot jul. Vi voksne brukte ordene når vi hjalp til med å løse konflikter, og elevene uttrykte at de synes det ble bedre. Jeg innførte også at etter friminutt kunne elvene som hadde lagt merke til at andre hadde hørt på stopp eller latt andre være med i leken riste på en marakas og fortelle om det til de andre. Dette opplevde jeg som veldig positivt. Elevene ble så gode til å legge merke til hva andre gjorde for gruppa. Samtidig med dette arbeidet har vi lest historier fra SMART-boka, snakket om egenskaper og gjort ulike leker/aktiviteter. Under ser du bilde fra den leken hvor man stiller seg bak en egenskap. Denne dagen hadde vi «bamsefest», så da fikk elevene stille bamsene sine bak en egenskap. Det ble veldig gøy og veldig ufarlig.