Tone Skavhellen jobber som kontaktlærer på 3. trinn ved Sandeåsen skole i Tønsberg kommune. Hun er opptatt av hvordan utviklingssamtalene skal gi både elever og foresatte en positiv opplevelse, og her beskriver hun helt konkret hvordan hun synliggjorde elevenes styrker på en kreativ og minneverdig måte:
Jeg jobber som kontaktlærer på 3. trinn. Jeg har fulgt elevene siden 1. klasse, og i våres valgte jeg å bruke SMART-lappen som et utgangspunkt for utviklingssamtalene. Jeg satte inn de ulike egenskapene i SMART-lappen, printet ut og klippet opp. Dermed hadde jeg et enkelt og fint utgangspunkt for å gi elevene en hyggelig hilsen med hjem.
Jeg valgte ut en egenskap til hver enkelt elev som jeg syntes beskrev eleven godt. Jeg fylte ut lappen for hånd, skrev navnet øverst, og skrev kort, konkret og positivt om på hvilken måte eleven hadde denne egenskapen som en styrke. Dette var en stor suksess! Både elever og foresatte syntes det var veldig hyggelig å både høre, og få med seg hjem.
På de første samtalene valgte jeg å starte med å lese og dele ut lappen til elevene for å skape en fin og positiv start. Flere av elevene ble imidlertid så opptatt av lappen sin at det ble vanskelig å holde fokus resten av samtalen. Jeg valgte etter hvert å lese og dele ut lappen som en hyggelig avslutning på samtalen i stedet. Lappene ble med hjem og skulle henge både på rommet, kjøleskapet, og hos en på do fordi han mente at der fikk han lest på den mange ganger.
Jeg er så heldig at jeg følger klassen også dette skoleåret. På høstens utviklingssamtaler skal elevene overraske foreldrene sine ved å gi dem en lapp med en egenskap. Elevene skal også øve på å skrive lapper til hverandre. Det gleder de seg til!