I SMART memory handler det om å få flest mulig par, samtidig som det skal føre til gode samtaler om ulike egenskaper underveis i spillet. Et par er to kort med samme egenskap; ett kort med tegning og ett kort med oppgaver.
Mona Røed jobber som lærer ved 4. trinn på Nordskogen skole i Horten. De har testet ut SMART memory i klassen. Mona beskriver:
Vi har jobbet styrkebasert siden 1. klasse. Nå går vi i 4. klasse. Elevene er gode på å identifisere styrker hos hverandre, men jeg har lagt merke til at de snakker mest om de som er enklest å se; hjelpsomhet, omsorg, respekt og ansvarsbevissthet.
Jeg vil at de skal få bedre forståelse av og mer innhold i de andre styrkene også. Da er SMART memory, som jeg fant på Smartportalen, et fint verktøy. Klassen elsker å spille! Memory er et spill de kan fra før, så det krevde ingen forberedelser eller gjennomgang i klasserommet.
Jeg delte klassen i tilfeldige grupper på 3 – 4 elever. Det ble god stemning og ufrivillig samarbeid når en elev kunne sikre seg to like kort fordi de andre på gruppa hadde snudd dem først.
I dag lot jeg elevene få velge hvilken oppgave de ville svare på. Jeg tenker at vi har kommet så langt nå at de trenger å trene på å forankre styrkene i seg selv. Så neste gang vi skal spille, har jeg bestemt at de skal velge en av oppgavene som handler om følelser.
Er du nysgjerrig på SMART portalen? Da kan du lese mer her: https://smartoppvekst.no/smart-portalen/