Hjem   /   BloggNyheterSkole   /   SMART klasseledelse: Fra teori til praksis med engasjerte elever

SMART klasseledelse: Fra teori til praksis med engasjerte elever


Hanne Marie Hauger er kontaktlærer på 7. trinn ved Aronsløkka skole i Drammen kommune. Hun er også deltaker på årets SMART trenerutdanning. Gjennom sitt arbeid har hun forsket på hvordan SMART egenskapene kan integreres i klasseledelse for å styrke elevenes læring og samarbeid. Hennes erfaringer viser at tydeliggjøring av forventninger og bevisstgjøring rundt disse egenskapene ikke bare skaper struktur i klasserommet, men også fremmer engasjement og mestringsfølelse hos elevene:

Siden forrige samling har jeg forsøkt å forske litt på egen praksis og hvordan jeg kan bruke SMART-egenskapene inn i klasseledelse. Jeg har prøvd meg litt frem og funnet noen ting som jeg har opplevd har fungert bra. Jeg har alle egenskapene synlig på tavla og har ofte referert til egenskapene når jeg skal sette i gang med elevaktiviteter og -oppgaver. I starten pekte jeg på de egenskapene jeg mente elevene måtte bruke for at aktiviteten skulle gå slik som tenkt. Etter hvert begynte jeg å tenke at det måtte gå an å få budskapet/forventningene enda tydeligere frem.

Jeg prøvde meg derfor frem på denne måten:

Før jeg skulle sette i gang med en oppgave skrev jeg «FOKUS» på tavla med en ring rundt. Jeg hadde på forhånd plukket ut de egenskapene jeg mente elevene måtte bruke når vi skulle gjennomføre aktiviteten. Jeg snakket med elevene om hva hver og en egenskap betydde, og hvorfor og hvordan jeg mente denne egenskapen trengtes for aktiviteten. Oppgaven var at elevene skulle samarbeide om en tekst i naturfag hvor de skulle gjennomføre en samarbeidsstruktur som heter «Read and retell». Den går ut på at elevene jobber sammen i skulderpar hvor elev 1 starte å lese første avsnitt. Elev 2 følger med i teksten samtidig som det leses høyt. Når elev 1 er ferdig med å lese avsnittet skal elev 2 gjenfortelle det eleven hørte at elev 1 leste. Deretter bytter de roller og elev 2 leser neste avsnitt mens elev 1 skal gjenfortelle. Jeg valgte å trekke frem disse egenskapene:

Samarbeid – fordi elevene måtte samarbeide om å lese hele teksten

Utholdenhet – fordi det å lese fagtekster kan være krevende

Selvkontroll – fordi det er fristende å snakke om andre ting når man jobber sammen med andre

Hjelpsomhet – fordi hvis eleven som skal gjenfortelle står fast i forklaringen sin er det den andre eleven sin oppgave å hjelpe eleven videre med forklaringen sin

Nysgjerrighet – fordi fagtekster blir mer interessante om vi er nysgjerrige på å lære det som står der

Tålmodighet – fordi man må vente på tur, og det tar lengre tid å lese teksten på denne måten enn alene

Jeg har en veldig skravlete gjeng som raskt kan miste fokus, men jeg opplevde at aktiviteten gikk på skinner. Dette er ikke første gang elevene gjør en «read and retell», men det var den første gangen det gikk så smurt. Alle skulderpar holdt seg til det de skulle gjøre, og lydnivået var overkommelig. Det kan fort bli litt for høy lyd når alle skal lese samtidig. Jeg fikk også mulighet til å sitte sammen med enkelte elever, uten at jeg måtte korrigere de andre elevene samtidig. I tillegg var egenskapene synlig for alle, så det ble ikke noen tvil om hva som var forventet. Slik så det ut på tavla:

Dette har blitt en fast greie i klasserommet, og elevene har kommet dit at de nå forteller meg hvilke egenskaper de trenger å bruke når vi skal starte å jobbe. Elevene tok på eget initiativ det også frem i adventsstund i desember da vi leste kalenderbok hver dag.

Da elevene kom tilbake etter juleferien skulle de lage seg et faglig mål å jobbe mot fremover. Denne oppgaven handlet ikke bare om at de skulle skrive ned et mål, for de måtte også skrive ned hva som skal til for at de når målet sitt. Jeg har funnet en oppgave som illustrerer et isfjell hvor målet er det vi ser av isfjellet og veien til målet er det som er under vannoverflaten. Jeg hadde lyst til å se om jeg kunne få inn SMART-egenskapene her også. Før eleven gikk i gang med å finne egne mål tegnet jeg et eksempel på tavla. Elevene kom med forslag til hva som måtte til for å nå det målet jeg hadde skrevet inni isfjellet. Dette skrev jeg inn den delen av isfjellet som er under havoverflaten. Jeg hadde plukket ut noen egenskaper jeg mente elevene ville trenge for å nå målet om å lese raskere. Jeg hang opp en og en egenskap rundt isfjellet og forklarte hvorfor jeg hadde plukket ut akkurat den egenskapen.

Utholdenhet – fordi det kan være tungt å trene på å lese tykkere bøker

Tålmodighet – fordi det kan ta tid å øke lesehastigheten sin

Selvtillit – fordi det er viktig å ha tro på seg selv og ikke gi opp, spesielt når man synes det blir vanskelig

Selvkontroll – fordi det godt kan hende man har lyst til å gjøre andre ting enn å lese hver dag

Læringsglede – fordi jeg tror læringsglede vil komme når man ser at det man har jobbet mot over tid og den innsatsen man har gitt gir resultater

Eleven gikk så i gang med sine egne isfjell. De skulle først lage seg et faglig mål, så skulle de skrive ned hva de må gjøre for å klare å nå målet sitt. Til slutt skulle de skrive ned de egenskapene de må bruke for at planen blir gjennomført. Da elevene var i gang med å finne egenskaper til sine egne mål kom de frem til at det var mange flere egenskaper de måtte ha for å nå målet enn de jeg hadde plukket ut. Jeg lot de derfor plukke de egenskapene de mente jeg hadde glemte, og henge de rundt isfjellet på tavla. Her ble resultatet:

Dette skapte engasjement og traff en engasjert kontaktlærer rett i lærerhjertet.

På første samling ble vi presentert for en aktivitet jeg har valgt å kalle «styrkesirkel» (SMART ringen). Det kan være store forskjeller mellom elevene på hva de har gjort i helger og ferier, og derfor synes jeg denne aktiviteten virket veldig fin. Jeg har prøvd den ut i klassen og hadde gode opplevelser med den. Da alle elevene hadde stelt seg bak en egenskap fikk hver og en dele hvorfor de hadde stelt seg på akkurat den egenskapen. Jeg hadde kun en elev som trengte litt hjelp fra meg, ellers kom alle med gode og reflekterte begrunnelser. Jeg er ganske sikker på at med litt trening blir det lettere for eleven å finne en egenskap hen har brukt etter hvert.  Alle elever fikk fortalt noe fra ferien sin, og alle fikk en følelse av at de har brukt noen positive egenskaper. Dette kommer vi til å gjøre mer av.