På Ringshaug skole i Tønsberg kommune jobber Kristiane Dyre-Hansen som kontaktlærer på 6. trinn. Hun er også deltaker på SMART trenerutdanning. Kristiane deler her helt konkrete, praktiske tips til hvordan hun har jobbet systematisk med klassemiljøet, og ikke minst hvordan hun har involvert foresatte:
I den siste tiden har trinnet omorganisert seg for å få til faggrupper i 5 fag på tvers av klassene. Vi er 4 klasser, og dermed lager vi 5 grupper. Dette har vist seg å tære en del på et godt etablert klassemiljø fra 5.trinn, og dermed har vi jobbet en del rettet mot hvordan vi ønsker å ha det. Dette var ikke planlagt, og det skjedde i affekt en fredag etter lunsj, da jeg opplevde at jeg ikke nådde igjennom til elevene mine, og jeg så skuffelsen i øynene til de stille elevene som gjerne skulle lært noe nytt. Jeg valgte derfor å avslutte undervisningen jeg holdt på med, og startet og snakke om drømmeklassen vår.
Jeg satt elevene i grupper, der de fikk beskjed om å tenke selv på hva de tenkte var viktige grunnprinsipper og grunnleggende viktige ting for å få et klassemiljø til å være godt å være i for alle. Elevene snakket så i grupper, og så tok vi dette i plenum. Elevene snakket om viktigheten av å vise respekt for alle barn og voksne. De sa også at det var viktig med positiv holdning, og å inkludere hverandre i samarbeid og lek. Når vi hadde gjort denne delen ferdig drømte vi oss bort i hva som kunne skje hvis disse grunnleggende tingene var på plass, og elevene snakket om mindre fravær, hyggelig å være i rommet og at de ville lære mer og få bedre utdanning. Dette treet henger nå i klasserommet vårt, og er en daglig påminner om hvor vi ønsker å komme. Vi har nå også laget oss et veikart der vi ble enige om et delmål som vi jobber med fremover.
Klassen har fått «glisebøker», og vi har ukentlig og noen ganger daglig oppgaver de gjør i denne. Noen av oppgavene de har fått er:
Hva vil jeg bli bedre på:
Hilsen fra foresatte:
Hilsen fra foresatte:
Min kollega Emilie Øhre hadde et forslag om å ta bilder av alle elevene i en SMART-ramme, og henge opp. Jeg tok inspirasjon fra henne, og lagde en for klassen min også. Det gjorde det hyggelig i klasserommet og ga en positiv atmosfære.
Det som har vært det aller gøyeste denne perioden, er at vi på skolen har hatt «nysgjerrighet» som egenskap. Da lagde jeg en oppgave i klassen med dette som tema. Ordlyden var som følger:
Dette har vært en oppgave som har fremmet mye nysgjerrighet – og gitt elevene en del å tenke på. Dette var en ålreit måte å gjennomføre SMART i fag på også. Elevene syntes dette var veldig gøy og Podcastene ble veldig kule. Alle helt forskjellig, og så viste vi de frem i klassen. Alle fikk derfor ny innsikt og blitt bedre kjent med hverandres interesser.
Jeg skulle bli enda flinkere til å se alle i klassen. Jeg bruker mye ressurser og tid på de som roper høyest, og har hatt et potensiale med å bli flinkere til å se og gi oppmerksomhet i like stor grad til de som er stille og følger beskjeder. Jeg har derfor vært enda mer ute i friminutt, hatt grupper der vi har jobbet med å bli kjent og samarbeidsleker. Gliseboka har vært et godt verktøy i dette arbeidet, slik at jeg har kunnet skrive en hilsen og gode ord til alle, og vise at jeg ser de like mye som de andre.