Hanne Tangård er lærer på Framnes skole i Sandefjord. Hun tar SMART trenerutdanning 2019/2020.
Hanne har over tid jobbet SMART og brukt karakteregenskapene for at barna skal kunne identifisere egne og andres styrker. Her forteller hun hvordan de bruker glisebok og hemmelig venn i klassen:
I min 5. klasse pleier vi å bruke gliseboka regelmessig, og i det siste har vi brukt det mye i hemmelig venn-observasjon.
Elevene synes det er koselig å både få egenskaper, og å gi til den de ha fulgt med på. I en lengre periode har vi trukket tilfeldig hemmelig venn, og de har fått ca. en uke på seg på å være «hemmelig detektiv». Da skal de gå på jakt og leite etter gode ting og gode egenskaper hos sin hemmelige venn. Til slutt har de i en arbeidsøkt kunnet hente boka til den de har fulgt med på, og skrive litt om hva de har sett, og hvilken egenskap som har vært i bruk.
Når alle har skrevet, så får alle sin bok og kan fornøyd lese om hva andre synes de har gjort av gode ting. I dette tilfellet skulle de skrive til læringspartneren sin, og de fikk for første gang lov til å velge opp til tre egenskaper, noe de syns var kjempestas!