Tenk deg en klasse der alle elevene er venner, elsker skolearbeid og er stolt av læreren. Joda, det er mulig:
Mari kommer inn etter storefri og rister på marakasen. To andre elever har samme ærend. Mari først: “Torill kom og spurte om jeg ville bli med å klatre på huskestativet. Det syntes jeg var veldig fint.” Synnøve fortsetter: “Truls kom og sa til meg at jeg var så flink til å spille fotball.” Stein avslutter: “Jeg hadde ikke lyst til å spille fotball i dag så jeg gikk litt rundt og lurte på hva jeg skulle finne på. Da ropte flere på meg og lurte på om jeg ville bli med å bygge på hytta deres.”
Dette er en vanlig dag i 4. klasse. Når elevene har opplevd positive hendelser, deles de villig med hverandre. Elevene har deltatt i en prosess der de selv definerer hva som er viktig for at de skal trives på skolen. Klassen valgte: “Vi sier hyggelige ting til hverandre” og “vi spør om andre vil være med i leken.”
Barns indre motivasjon for å skape et godt klassemiljø øker når vi leder prosesser der elevene henter opp gode eksempler, lager seg drømmer, planlegger framdrift og opplever at de blir tatt på alvor.
Drømmeklassen finner du beskrevet i SMART oppvekst 3.