På 2. trinn ved Røråstoppen skole i Tønsberg jobber Berit Sanne Elmer som kontaktlærer. Hun er også deltaker på årets SMART trenerutdanning. I klassen jobber Berit systematisk med å se alle elevene og hun forteller her om hvordan hun blant annet gjør det knyttet opp mot utviklingssamtaler:
I forbindelse med mine utviklingssamtaler så finner jeg ut hvilke egenskaper som elevene har utmerket seg i og som jeg ønsker å forsterke/se mer av hos den enkelte elev.
Eleven får utdelt egenskapen på samtalen i form av en «høytidelig» overrekkelse av ett smartkort samtidig med en muntlig begrunnelse for egenskapen. Dette gjør jeg på slutten av hver utviklingssamtale de har med meg.
I gamle Re kommune (nå Tønsberg) har elevene oppigjennom hele barnehageløpet fått slike kort – mange har samlet på dem. Ved å gi disse på utviklingssamtalen vil både foresatte og barn se dette kortet og det fører til gode samtaler. Jeg vet mange samler på dem og har dem enten på kjøleskapet eller på rommet sitt.
Rent praktisk kopierer jeg opp smartkort fra denne linken: https://smartoppvekst.no/20-karakteregenskaper/. Disse klipper jeg opp og oppbevarer i en boks (jeg har en slik det har vært farger i). Jeg laminerer disse slik at jeg bare kan ta ett kort når jeg finner ut hvilken styrkeegenskap jeg ønsker å ha.
Jeg bruker også disse kortene i hverdagen når en elev har gjort noe ekstra fint (i tillegg til å bruke SMART nøkkelknippe). Eller når de trenger en ekstra oppmuntring. Boksen har jeg i klasserommet slik at den er tilgjengelig hele tiden.
Hvem passer til …….. da?
Noen ganger er det veldig lett å finne, andre ganger ikke så lett. Det kan også bli det samme kortet flere ganger. Jeg prøver å finne varierende kort som passer og som fremmer god fremgang. På baksiden av kortet skriver jeg også ofte begrunnelsen som er knyttet til egenskapen de får, samt dato.