Det å se gode ting hos seg selv kan være vanskelig, men det er trenbart. 4. klasse på Nordskogen skole i Horten har satt dette på timeplanen sammen med læreren sin Mona Røed. Mona har latt seg inspirere av Line Therese Kvål ved Solerød skole:
Vi opplever at elevene er veldig gode på å finne hverandres styrker. De gir hverandre gode tilbakemeldinger og komplimenter. Når de skal snakke om seg selv, for eksempel på elevsamtalen, er de ikke like gode. Det sitter langt inne hos en del av dem å komme med eksempler på hva de er gode til. Det er flere av de som tenker lenge før de klarer å finne styrker de selv mener de er gode på.
I januar jobbet vi med folkehelse og livsmestring og temaet var «meg selv». Vi startet med «Meg selv-helten». Jeg hadde gjort ferdig med egen helt og brukte den som eksempel. Jeg lot kappa stå tom.
Før elevene fikk starte på sine, hadde de idedugnad. Læringsparene snakket seg imellom før hele klassen kom med forslag til hva de kan skrive om. De fikk også komme med konkrete forslag til hverandre; «Jeg har sett at du er god til… Er du enig?». De intervjuet også læringspartneren sin om hva de er redde for.
Etter alle samtalene, gikk det greit for de fleste elevene å fylle skyene. Heltene ble hengt opp på veggen med tack-it så det er lett for elvene å hente de når det er noe de vil legge til.
Elevene skulle også la kappene sine stå tomme. Da alle var verdige med skyene, brukte vi metoden «smartlappen» som jeg har lært av Karina Heimestøl. Klassen ble delt i grupper på 4. Alle elevene la helten sin på pulten og hentet en fargeblyant. Så flyttet de seg rundt på gruppa og ga styrker til hverandre. Da vi gjennomførte denne oppgaven, hadde vi elever som var i karantene. Elevene på gruppa sendte chatmeldinger om hvilke styrker de ville gi til de elevene som hadde hjemmeskole.
Heltene blir hengende på veggen i klasserommet hele perioden. Elevene kan legge til ting de kommer på. Vi brukte flere av skyene som utgangspunkt da elevene skrev biodikt om seg selv. Vi brukte flere av heltene som eksempel da vi snakket om «å tørre å være redd» og «å være den du er».
Dette er en oppgave som krever lite forberedelse, men gir stort utbytte både faglig, personlig og for klassemiljøet.