Det er når vi viser hensyn til oss selv, andre, ting og de som bestemmer.
Gode spørsmål setter i gang tanker, refleksjoner og samtaler. Det er mange måter å se og forstå ordet respekt. Design samtalene på en slik måte alle blir aktive i tanke og samtaleprosessen.
Bruk IRP (individuelt, relasjonelt, plenum). La de tenke litt selv, kanskje notere sine synspunkter rundt spørsmålet. Legg opp til en samtale to og to eller i en liten gruppe før samtalen løftes inn for alle. Barna trenger trening i alle disse fasene. Alt etter hvor godt trent de er og hvor engasjerte de er avgjøres tiden i hver fase.
NB! Anerkjenn alle barns svar og utforsk med oppfølgingsspørsmål.
Eksempler på spørsmål til samtale. Bruk de som du opplever kan ha verdi for deg og dine elever.
- Hva tenker du på når du hører ordet respekt.
- Vi deler opp underteksten: Hva tenker du det betyr at en skal vise hensyn til seg selv?
- Hvorfor er det viktig? Hva kan man oppnå hvis man blir god til det?
- Fortell om en gang du viste respekt overfor deg selv.
- Hvilke følelser kan man få hvis man ikke viser respekt over for sine egne behov?
- Hvilke følelser kan man få hvis man klarer å ta hensyn til egne behov?
- Hva tenker du det betyr at en skal vise hensyn til andre?
- Hvorfor tenker du det er viktig? Hva kan man oppnå hvis man blir god til det?
- Fortell om en gang du viste respekt overfor andre.
- Hvilke følelser kan du få når du viser respekt for andre, tenker du?
- Hvilken betydning kan det ha for den eller de man viser respekt overfor?
- Hvilke følelser tenker du at andre kan få når en blir møtt med respekt fra deg?
- Hva tenker du det betyr å vise hensyn til ting?
- Hvorfor er det viktig? Hvilke positive ting kan det føre til?
- Hva tenker du det kan føre til hvis en ikke viser respekt for ting?
- Fortell om en gang du viste respekt for ting, enda du hadde lyst til å gjøre noe annet.
- Hva tenker du det betyr å vise hensyn til de som bestemmer?
- Hvem er det som bestemmer over deg i ditt liv, hjemme, på fritiden og på skolen?
- Hvorfor tror du det er viktig at andre bestemmer en del over deg?
- Hva tenker du det er viktig at du får lov til å være med å bestemme?
- Hvilke følelser kan du får når du har fått lov til å bestemme og det har gått veldig fint?
- Hvilke følelser kan du få når du har bestemt noe som ikke gikk bra?
- Det skjer mye viktig læring når vi gjør feil. Hvorfor tenker du det er slik?
- Hva er det viktig at dine foreldre bestemmer?
- Hvilke følelser kan dukke opp hos deg når foreldrene dine bestemmer noe du ikke er enig i?
- Hva tenker du det er viktig at de voksne på skolen bestemmer?
- Hvorfor tenker du det viktig at ansatte på skolen tar mange avgjørelser?
- Hva tenker du det er viktig at du/dere får lov til å være med å bestemme her på skolen?
- Hvilke følelser kan du få når dere får lov å være med å bestemme ting i klassen?
- For at respekt skal være en styrke du har, må du få energi og glede når du bruker den. I hvilke situasjoner opplever du at dette skjer?
- På en skala fra 1 til 5 der en er veldig lite respekt og 5 er veldig mye respekt, hvor opplever du at du er. Tenk gjerne i ulike situasjoner som på skolen, i friminuttet, hjemme, blant venner, i fritidsaktiviteter osv.
- Hvor opplever du at du viser mest respekt? Hvorfor tror du det fungerer bedre her?
- Hvis du skulle bli litt bedre til å vise respekt, hva kunne du da tenke deg å gjøre?
Her har du en del spørsmål som kan danne grunnlag for mange god og dype samtaler og refleksjoner. Fyll på med egne.