Julekalender 12. desember
BALLONGLEK
Utstyr: Ballonger (1 pr gruppe på 5)
Formål: Lagarbeid, samarbeid
Positive karakteregenskaper:
• Ansvarsbevissthet – Det er når vi tar ansvar for det vi gjør og passer på det vi har.
• Samarbeid – Det er når vi klarer å jobbe sammen med andre for å få til noe.
Del store grupper inn i små grupper på 4-6, og gi hver gruppe en ballong som de skal blåse opp. Den lille gruppen stiller seg i en sirkel og holder hverandre i hendene. Målet er å holde ballongen borte fra gulvet ved å slå på den, uten at en slipper hverandres hender.
Variasjoner:
• Man kan dele klassen inn i smågrupper på 5-6 stk.
• For å gjøre den vanskeligere: Hvis ballongen berører gulvet «mister» gruppen hendene sine, dvs.at de ikke kan berøre ballongen med hendene. Etter hvert som ballongen fortsetter å berøre gulvet, «mister» de albuene, skuldrene, hodet, lårene.
• Elevene kan også samarbeide om å «bære» ballongen over et område.
• Konkurranse om å holde ballongen i luften lengst.
Fremgangsmåte når man skal leke SMART leker
Før leken:
- Vis frem styrkene som skal øves på i dag gjennom lek. Les teksten på bildet og snakk litt om egenskapen.
- Forklar reglene i leken.
- Bli enige om regler.
Under leken:
- Styrkespott elevene underveis i leken. «Nå er dere kreative!», «Her skjer det omsorg.»
- Snakk om det som skjer under leken: tanker, følelser og styrker. Vi har en anerkjennende tone og holdning til det som skjer.
- Juster regler, hvis det er nødvendig.
Etter leken:
- Snakk om styrker: «Hvilke styrker ble brukt nå?», «På hvilken måte ble denne styrken brukt?»
- Finn nye kreative løsnigner og/eller forbedringer i leken.
Lykke til!
Siste innlegg