Mona Røed jobber som kontaktlærer for 1. trinn på Nordskogen skole i Horten kommune. De har hatt fokus på å bygge gode relasjoner mellom elevene i klassen og her beskriver Mona hvordan de har jobbet:
På 1. trinn på Nordskogen er vi to klasser, men vi fungerer som ett trinn. Vi er opptatt av at alle skal være superkompiser og klassevenner, selv om ikke alle er bestevenner.
Etter juleferien oppdaget vi at det var flere elever som ennå ikke hadde lært navnet på klassevennene. Vi begynte med pinnevenner for at alle skulle bli bedre kjent.
De trakk pinner med navn og måtte finne den aktuelle eleven. De fikk samtaleoppdrag, som for eksempel hva de liker å leke på skolen og hvilke fag de liker best.
Da alle hadde blitt bedre kjent med hverandre, begynte vi å bruke pinnene for å finne læringspartnere. De trakk pinner på samme måte. Den de trakk, var den de skulle jobbe sammen med den neste økta. Vi brukte det både på uteskole og i klasserommet.
De hadde også økter hvor de skulle leke fritt med pinnevennen sin.
Vi har sett at dette har bidratt til at alle har blitt bedre kjent. De leker med flere enn før og det er aldri protester på gruppesammensetninger.
Nå har alle laget en sommerhilsen til en hemmelig pinnevenn. De trakk pinner på vanlig måte, men fikk ikke lov til å si navnet til noen. De fargela mandalasirkler og valgte ut fire styrker til sin hemmelige pinnevenn. Da alle var ferdige, ble hilsningene høytidelig overrakt. Vi leste opp styrkene de hadde fått. Hilsningen ble sendt med hjem.
Det var helt stille, og veldig god stemning i klasserommet mens elevene ventet på sin mandala.