Denne metoden kan brukes på de eldste barna i barnehagen. Denne metoden kreves at barna har kjennskap til de ulike egenskapene og betydningen av disse. Denne metoden kan gjøres på ulike måter.
Denne metoden er fin å bruke hvis man jobber med en konkret egenskap. Barna tegner i egenskapen en situasjon når de har vist denne egenskapen eller med litt vri kan de tegne en situasjon når et annet barn har vist denne egenskapen. Vår erfaring er at vi har sett at det er lurt å snakke om egenskapen først og gjerne komme med flere situasjoner sammen med barna. Da har vi ofte brukt de tomme egenskapene uten bilde. Vi kan se at barna ofte henger seg opp i bilde i egenskapen og har det kan være en utfordring for de og danne sinne egne bilder av situasjonen. Vi har erfart å ha samtaler om den egenskapen som er i fokus før barna skal tegne, har hjulpet barna til flere ulike vinkler/situasjoner de kan tegne.
Du trenger:
Denne metoden er fin å bruke når man jobber med en konkret egenskap. I denne metoden får barna i oppgave å tegne en konkret situasjon hvor de trenger å bruke den konkrete egenskapen. Vi har hatt samlinger på forhånd om betydning av den konkrete egenskapen og snakket om hvilke situasjoner man trenger å ta i bruk den. Barna har også kommet med ulike forslag som vi har skrevet ned som kan være en påminner for barna når de skal tegne. Når barnet har tegnet ferdig skriver den voksne situasjonen på arket og barna limer selv på egenskapen som de har tegnet.
Du trenger:
Her ser dere to eksempler på jobbing med egenskapene. Den første tegningen har barnet tegnet og limt på egenskapen. Det andre tegningen har barnet klippet og limt sammen til en kattepus.
I denne metoden har barna fått i oppgave å tegne en konkret situasjon hvor andre barn tar i bruk ulike egenskaper. Det kan for eksempel være at de har fått en konkret egenskap de skal se etter på tur og i hvilken situasjon barnet brukte den egenskapen. En annen vri kan være at barna kan få konkrete barn utdelt på forhånd som de skal lete etter situasjoner hos når de tar i bruk egenskapene. Når de kommer hjem fra tur setter de seg sammen de barna som skulle tegne om hverandre. De snakker litt sammen om hvilken egenskap og hvilken situasjon de ønsker å tegne. Når barna har tegnet situasjonen ferdig er det en voksen som skal skrive om den konkrete situasjonen på arket. Barnet som har tegnet overrekker tegningen og egenskapskortet og begrunner sin tegning. Den som mottar tegningen limer selv på egenskapskortet. Så gjør man samme prosessen en gang til slik at det neste barnet får gjøre det samme tilbake.
Denne metoden krever en del øvelse og er lur å gjenta flere ganger da vil man oppdage en helt annen effekt og resultat.
Du trenger: