Hjem   /   BarnehageBloggNyheter   /   SMART turuke

SMART turuke


Line Berulfsen jobber som pedagog i Ramnes private barnehage med 2 og 3 åringer. Avdelingen som går under navnet Gjøglerne har satt tur på timeplanen og hvordan de kan skape små gleder hver dag en hel uke. Resultatet ble rett og slett en SMART turuke:

På gjøglerne foregår det mye SMART. Vi har hatt turuke der målet har vært å skape positiv opplevelse for barna (og foreldrene) ute på tur. Vi har hatt mange barn som virkelig ikke har likt å være på tur, og derfor ønsket vi å få overdose av gode opplevelser ute. Hvordan skape små gleder hver dag en hel uke? Jo – SMART.

I forkant av turuka har vi jaktet historier om hvert enkelt barn. Disse historiene ble lest opp mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. 13 historier fordelt på fire dager. Og for en stolthet de viste! De fleste barna gliste og fulgte nøye med når deres egen historie ble lest. Mange nikket bekreftende. Dette var en situasjon de husket at hadde skjedd. Mye av grunnen til det kan ha vært at alle fikk historier vi hadde kommentert fra før. Jeg tenker at; har jeg ikke sagt i situasjonen at barnet viste den og den egenskapen, så er det heller ikke en historie jeg skal lese høyt mange dager etterpå. De må eie den, for så å bli minnet på den.

Siste dagen, som var i dag, fikk barna en ny historie. Dette var en historie fra turuka. Historiene hadde blitt hengt opp i et tre før de kom, og hadde blitt knytt slik at den kunne henges rundt halsen. Det ble en høytidelig utdeling av historien. Jeg kjenner jeg blir rørt når jeg skriver nå, for du skulle bare sett hvor stolte de var over egenskapene de hadde fått. Noen hadde den rundt halsen hele dagen og noen var så redd for å miste den at de la den pent i tursekken sin.

Det var spesielt en jente som rørte meg. Hun ville gjerne at den skulle leses høyt flere ganger hele dagen, og bar den som et smykke resten av dagen. Da en kollega fra en annen avdeling ville se, leste kollegaen min også historien høyt, og da så den lille jenta på meg med stjerner i øynene. Hun var så takknemlig. I tillegg har denne jenta passet på å gi meg komplimenter for ting jeg har gjort. «Du er veldig flink når du smører leverpostei på brødskiva» sa hun. Det har smittet over på henne. Da vi gikk hjem fra tur i stad ramset hun opp flere egenskaper og komplimenter om at hun syns det var fint at jenta som gikk foran oss hadde blitt hentet av mammaen sin og lillesøsteren si. Det var tydelig at hun hadde fanget opp mange egenskaper som hun testet ut i riktig setting.

Jeg er så stolt av kollegaene mine på gruppa mi som kommer med innspill til smart-e ting vi kan gjøre, og at vi gjør det sammen. Jeg føler de hjelper meg med målene jeg satte meg i veikartet mitt. Dette er så gøy!!