Hjem   /   Julekalender 2017   /   Julekalenderluke 22

Julekalenderluke 22


SMART oppvekst har hatt en tegnekonkurranse for barnehagebarn og elever på skolen. Vi har fått inn mange tegninger hvor barn i hele Norge har tegnet og skrevet om sin opplevelse av MOT. De har tegnet inne i rammen til SMART egenskapen MOT.

I hele desember vil vi vise 24 tegninger som er vinnere av SMART tegnekonkurranse om MOT! Juryen som består av elever og ansatte i SMART oppvekst. Tegningene og historiene presenteres her i årets julekalender. De utvalgte vil få et nøkkelknippe med 20 egenskaper. De som presenteres 19. – 24.desember får i tillegg en plakat med alle egenskapene til å henge i barnehagen eller i klassen.

motMOT
Når vi tørr å gjøre det vi har lyst til selv om vi er litt redd eller engstelige skjer det stor utvikling i et menneskes liv. Tankene vi får når vi er redd er kroppens forsvar og alarmsystem, og det er fint hvis det er en reell fare der. Men når vi kjenner frykt eller at vi er redd for noe som ikke er der og sannsynligvis ikke vil skje, hindrer det oss i å oppnå det vi drømmer om og å utvikle oss videre i livet. Man kan vise mot på mange forskjellige måter.

 

Vinner 22.desember er:

Camilla 5A

Sem skole

«Jeg viser mot når jeg fremfører noe. Selv om jeg er litt redd for at de kommer til å le av meg. Men det gjør de ikke for venner gjør ikke sånt. Du trenger å vise mot når du skal gjøre noe somer skummelt eller at du er redd, men venner og familie støtter deg så ikke vær redd. De er der for deg alltid uasnett hva som skjer!»

22 Trykk på bildet for å få det større.

Forslag til spørsmål for samtale med barn:

  1. Hva har Camilla tegnet?
  2. Hva var hun litt redd for?
  3. Hvilke positive tanker sa hun til seg selv for at hun skulle gjøre det selv omhun var litt redd?
  4. Hvordan tror du at det gikk med foredraget?
  5. Har du holdt foredrag eller en tale, fremføring av skuespill elelr sang før? Fortell om den gangen til sidemann, eller høyt.
  6. Hvilke tanker og følelser hadde du før du gjorde det?
  7. Hvilke tanker og følelser hadde du da du sang, snakket eller spilte en rolle?
  8. Hvilke tanker og følelser hadde du etter du hadde gjnnomført det?
  9. Hvordan opplevde du støtte fra andre? Hvilke handlinger gjorde de, hva sa de til deg?
  10. Hvordan kan du forberede deg til å fremføre noe?
  11. Hva betyr å være godt forberedt?
  12. Hvordan vil du at andre skal oppføre seg når du skal fremføre noe foran dem?
  13. Hva er grunnen til at det er viktig å være et godt publikum, eller lyttende og anerkjennende når noen fremfører?