Anita Schaug jobber på Madsebakken skole i Kongsberg kommune. Hun har gjennomført en aktivitet på SFO sammen med elevene på 2. trinn hvor de identifiserer hverandres styrker og dokumenterer det med et fint styrkebilde. Anita beskriver:
Denne oppgaven fikk jeg lyst til å gjøre med våre 2. klasse elever, etter å sett min kollega Hanna gjøre dette med sin barnegruppe. Hun har tidligere tatt SMART trenerutdanningen og har i høst utført denne SMART aktiviteten med 1. klasse barna på SFO. Hun har brukt blomstermotiv.
Jeg fant et annet motiv for å gjøre det litt annerledes. Før aktiviteten ble hele barnegruppa vår på 40 barn vist og forklart om oppgaven, og de ble spurt litt om styrker og hva enkelte betyr. Dette for å ha noen eksempler så de forsto hva oppgaven gikk ut på.
Siden barna har kjennskap til flere styrker fra før gjennom undervisning og fra SFO, så kom det mange kloke ord fra barnegruppa. Dette er en oppgave som må gjøres over en periode, med en mindre gruppe pr. gang.
Hvert barn som var med på aktiviteten kunne velge mellom to motiv de først måtte fargelegge, før det ble fokus på et og et barn med hjelp fra de andre barna i rommet.
Eks:
Et av barna ble ferdig med fargeleggingen –
Meg til barnet- (Si navnet) : Jeg kunne gitt deg mange styrker, men det tror jeg også de andre barna her kan. Kan vi få litt hjelp av dere? Hvilke styrker tenker dere passer til (navnet på barnet)?
Opp med en hånd dere som har forslag.
Barna i rommet rekte opp hånden og klarte nesten ikke vente med å komme med styrkeforslag. Barnet det gjaldt så ut til å lette av stolen av stolthet.
Barnet som kom med styrke forslag ble også spurt om hva styrken betyr, og hva barnet som får styrken har gjort ved å bruke styrken. Barnet fortalte med stor iver.
I løpet av denne aktiviteten var det utrolig hyggelig i rommet. Barna likte både å gi og få styrker. Etterhvert som barna fikk styrker limte de det på motivet sitt med stolthet.
Etterhvert som vi får laget styrkebilde til hele barnegruppen så skal de henges godt synlig på utgangsdøren til begge 2. klassene.