Denne vinteren har Q-Meieriene og SMART oppvekst gått sammen for å inspirere norske familier til positive og styrkebaserte samtaler. Gjennom et unikt samarbeid blir 12 millioner melkekartonger fylt med samtalekort som fokuserer på styrker og muligheter – en perfekt start på dagen ved frokostbordet!
Tusen takk til barn fra Ramnes private barnehage, elever ved 7. klasse på Kirkevoll skole, og elever ved 6. og 7. klasse på Ringshaug skole i Tønsberg kommune som har hjulpet oss med å lage gode spørsmål til egenskapene😊
I tillegg til spørsmålene du finner på melkekartongene, så har barna laget enda flere spørsmål
som du finner her:
EKSTRA OPPGAVER Q-melkekartongen
Gjennom samtalekort på 12 millioner melkekartonger settes fokus på styrker og muligheter, fremfor utfordringer og begrensinger.
– SMART-Metodikken har blitt adoptert av skoler og barnehager over hele landet. Nå når vi også ut til familier i de tusen hjem via melkekartongen, sier Henrik Kopstad Arnesen, leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune. Q-sjefen Kristine Aasheim deler begeistringen.
– Vi tror dagen blir aller best når du gir både hode og kropp god og riktig næring. Det kan fungere som mentale vitaminer i hverdagen.
Barn har laget oppgavene
Metodikken med 20 ulike egenskaper beskriver styrker og kvaliteter. 16 av disse vil pryde Q-melken fra januar til mars.
–Det er fint å si til et barn at noe han eller hun gjorde var bra, men det er enda mer verdifullt hvis man kan være spesifikke. Var barnet tålmodig? Viste det omsorg? Felles språk gjør det enklere å fokusere på det positive og bygge videre på styrkene den enkelte har, sier Kopstad Arnesen. Da melkekartongen skulle utformes var det viktig at barna fikk være med å bestemme hvordan den skulle se ut. Derfor er oppgavene laget av barn fra Ringshaug skole, Kirkevoll skole og Ramnes private barnehage.
– Når barn er med, får budskapet ekstra styrke. De tenker litt annerledes enn oss voksne, noe som gjør oppgavene mer engasjerende og relevant for hele familien, sier Aasheim.
I min klasse jobber vi med SMART fordi barna skal bli sett for det de er gode på og det de får til. Det fører til at de blir mer robuste til å takle det som er utfordrende i livet, sier Kristiane Dyre-Hansen som er kontaktlærer på Ringshaug skole.
Ringte til Q-sjefen
Q-sjefen, Kristine Aasheim har lenge hatt sitt telefonnummer på melkekartongene. Kopstad Arnesen tok sjansen og ringte. Det skulle vise seg å være starten på et spennende samarbeid.
– At Kristine skulle være så tilgjengelig og positiv, overrasket meg. Det er ikke alltid enkelt å komme i kontakt med toppen i et selskap, forteller han.
Aasheim elsker den direkte dialogen hun har med melkedrikkerne. Det har åpnet døren for mange inspirerende samtaler.
– Vi er en forbrukerdrevet gjeng i Q, og setter stor pris på at folk tar kontakt med alle mulige forslag. Når en idé er så god som denne, er det ingen tvil om at vi bare måtte gjennomføre.
Et løft for psykisk helse
Kopstad Arnesen mener at å ha en styrkebasert tilnærming i både skole, barnehage, jobb og familieliv kan bidra positivt til den psykiske folkehelsen.
– Når denne metodikken viser seg å fungere i alt fra barnehager til ledergrupper i næringslivet, er det grunn til å tro at den også kan fungere i familielivet. Derfor håper jeg at mange vil bruke melkekartongene fra Q til å sette i gang gode samtaler og refleksjoner rundt matbordet.
Hva er SMART oppvekst?
SMART oppvekst er et helhetlig konsept utviklet for å fremme barn og unges sosiale og emosjonelle kompetanse. Ved å fokusere på styrker, inkludering, samarbeid og positivt samspill, bidrar metoden til å skape trygge oppvekstmiljøer som fremmer både faglig og personlig utvikling. Fra det startet i 2005 på Kirkevoll Skole har SMART-metodikken vokst og utviklet seg til å omfatte barnehager, familier, næringsliv og offentlig sektor. Metoden benytter styrkebaserte tilnærminger, engasjerende aktiviteter og refleksjonsøvelser for å styrke både individet og fellesskapet.