Hjem   /   Adventskalender 2025Nyheter   /   Kalenderluke 16 – desember 2025

Kalenderluke 16 – desember 2025


STOPP! GÅ!

Mål med leken:
  • Å kunne følge regler
  • Å være tålmodig
  • Å være ærlig

Denne leken kan lekes bare fordi det er gøy,
men den kan også brukes som utgangspunkt for samtale og refleksjon. Her er noen tips hvis dere ønsker det.

Før leken:

Samtal med barna om hvordan leken foregår. Spørsmål til samtale kan være: Hvorfor er det viktig å følge regler i denne leken? Hvordan kan vi øve oss på å være tålmodige? Hvordan kan vi være ærlige hvis flere sier kommandoen samtidig?
Bruk IRP (Individuell – Relasjon – Plenum) hvor barna får tenke litt selv, snakke litt med sidemannen før samtalen løftes opp i plenum.

Gjennomføring av leken:

Dette er en morsom lek det er fint å bruke som avbrekk i timene! Leklederen setter i gang leken ved å si ordene «stopp» og «gå». Dette markerer starten på aktiviteten. Når leken begynner, stopper elevene med det de holder på med, reiser seg rolig fra plassene sine, og begynner å gå rundt i rommet i et rolig tempo. I starten er det læreren som styrer kommandoene, men etter kort tid tar elevene over. Nå er det deres tur til å si «stopp» og «gå» – annenhver gang, og følge det som blir sagt.

Hvis to eller flere elever sier kommandoen samtidig, er de ute av leken. Dette er en god måte å øve ærlighet på. De må da gå rolig og stille tilbake til plassene sine og følge med derfra. Alle på gulvet må bidra; det er ikke lov å unngå å si noe.

Når det gjenstår to eller tre elever i leken, er det finalerunde. De som er igjen, stiller seg med ryggen mot hverandre midt i rommet. De former hendene som en «lekepistol» med fingrene pekende ned mot gulvet. Leklederen tar over og begynner å si navn på ulike typer frukt. Hver gang et fruktnavn sies – så lenge det ikke er «eple» – skal deltakerne ta ett rolig skritt fremover. Men med en gang leklederen sier «eple», gjelder det å være rask: Førstemann til å løfte «pistolen» i været og rope «pang» er vinneren.

Leken skaper engasjement og smil, og kan med fordel lekes flere ganger.

Etter leken:

Samtal med barna om hvordan de opplevde denne leken. Spørsmål til samtale kan være: Hvilke egenskaper var i bruk? Fortell hvorfor. Når i hverdagen trenger vi å vente tålmodig akkurat som i leken? Hvordan kan vi øve oss på å være ærlige utenfor leken? Bruk IRP som nevnt over.