GLEDE i klasserommet del 3
10. april 2018 / Eira Susanne Iversen eiraiversen
Hei!
Denne gangen jobbet vi enda dypere med de underliggende årsakene på hvorfor de føler glede. Jeg ble nødt til å lage noen ekstra oppfølging spørsmål også fordi det dukket opp perspektiver underveis. Det er noen som har vansker med å kunne utrykke gleden sin. De liker heller ikke at andre er glade rundt dem. Hva kan grunnen til dette og er det slik de ønsker å bli møtt selv? Denne klassen har jeg jobbet mye med i 3 år og det er en klasse det er trygt å snakke om følelser og vansker i. Vi har et anerkjennende miljø hvor det er lov å være seg selv. Dette bør være i bunn når man går i dybden slik som dette. Jeg mener også at det er viktig å tørre å ta de pratene om de ting som dukker opp. Det er ved å vise at det ikke er farlig å føle eller prate om, vi lærer å bli robust og uredd for de vonde tingene.
Spørsmål 10-15 om Glede:
10. Hva trenger du fra andre når du er glad? Lag en setning du kan si til de hjemme eller på skolen om hva du trenger fra dem.
Dette svarte ungene i 6.klasse: Jeg trenger å være i fred, at andre blir glad av at jeg er glad, gir meg, gir meg det jeg trenger, at jeg får lov til å være glad, respsekt, blir glade på mine vegne.
Jeg følte her at jeg ble nødt til å reflektere litt mer rundt «få lov til å være glad». Jeg lagde fort noen nye spørsmål.
Hvordan viser et barn at det er glad?
-De hopper, hyler og danser. Lager lyd! svarte de.
Hva pleier voksne å si da?
-De ber meg være stille rolig, sier hysj.
Hva fører det til, og hva lærer barnet da?
-Jeg prøver å ikke være så glad. Da lærer barnet at de ikke skal være glade. De får ikke lov til å være glad.
Dette var viktig å snakke om. Vi snakket også videre om at det ikke var intensjonen til den voksne nødvendigvis å lære bort at glede ikke er lov. MEN likevel legger det en demper på følelsen, og vi snakket om at man lett tolket det slik. I denne kalssen er de godt kjent med at vi alle har forskjellige perspektiv, med forskjellige intensjoner.
11. Hva blir andre glad av?
– At jeg respekterer dem, gaver, løp med hest, morsomme setninger fra barn, at man faller og ler, uhell, tulling, kile, fikse biler og selge, dansing, fortelle noe, håndball, at jeg er høflig, skryte/fortelle om noe fint, hvis jeg blir med på noe de vil.
12. Hva gjør du når andre er glade? Venner? Søsken? Foreldre?
I dette spørsmåle kom det frem at det var stor forskjell mellom det de ønsket selv og det de gjorde mot andre. Det viste seg at iforhold til søsken kan det være vanskelig å dele deres glede. Det kommer ofte inn andre følselser som sjalusi.
12b. Hva er det du ikke liker ved at noen er glad? Hva tror du på som gjør at du reagerer som du gjør? Er det sant?
Det de egenltig reagerte på var at de ikke hadde verdi, var mindre elsket eller at det ikke var nok til dem. Men samtidig vet de at det ikke er sant. Vi snakket også om hvordan vi er mot søsken og om å heller fortelle det vi tenker på til voksne og prøve å glede seg sammen med søsken. Etter denne viktige samtalen fikk jeg en tilbakemelding jeg aldri vil glemme:
«Jeg tror du har gjort mye med forholde mellom meg og broren min nå. Sånn for alltid lissom. »
13. Hva gjør du som gjør andre glade?
Her delte jeg inn i hva de gjør og hva de har lyst å gjøre for å glede andre. Svarene de ga var:
Gi oppmerksomhet, gleding, leke med dem, fortelle ting, gjøre lekser, frokost, ta søple, skrive kort/dikt, gi gave og gi klem, positive ord, gi komplementer.
14. Hvorfor er det bra å være glad? Hva er det man tror på som gjør at man blir så glad?
Dette er de nydeligste svarene jeg noen gang har hørt.
Det de tror på når de føler glede er:
-Andre tenker positivt om meg.
-Jeg tenker positivt om meg.
-Jeg er et godt menneske.
-Yess, nå er jeg bra!
-Jeg er god!
-De er glade i meg!
-Folk vil være sammen med meg!
-Jeg får oppmerksomhet.
15.Hvilke styrker utvikler/får du hvis man er mye glad?
Kreativitet, mer glede, omsorg, selvtillit og hjelpsomhet.
Ønsket mitt med å jobbe med denne følelsen var at de skal se at de kan skape glede inne i seg selv ved å velge aktiviteter de liker, være sammen med mennekser de liker og har det godt med osv. Ved å gi dem verktøy til å kunne styre hva de føler og hva de fokuserer på vil de få mer positiv makt i sitt liv.
Forslag til oppgaver i perioden man jobber med glede:
- Tegne seg selv som glad
- Ha en dagbok hvor du skriver om hver gang du opplever glede
- Takknemlighetsdagbok
- Humordagbok
- Energikartlegging
- Gleding veikart
- Glisebok – følespotting
Plakatene ble hengt opp i klasserommet!
Hilsen Eira S. Iversen