Ellen Kristine Bjørnsen, Ringshaug skole beskriver her hvordan hun legger til rette for feiringer når gode ting skjer:
Som kontaktlærer har jeg alltid hatt fokus på et positivt klassemiljø, og læringsmiljø for barna. Jeg fikk tilbakemeldinger fra elevene om at noen var raske med å kommentere andre, og at dette kunne kjennes utrygt for de det gjaldt. Sterkt inspirert av siste samling, har vi startet med å feire styrkene våre, eller styrkeboost! Klassen har sammen kommet frem til små korte feiringer som varer i ca. 10 minutter. Vi feirer ofte, gjerne 2 ganger om dagen J
Jeg valgte å introdusere tanken om små korte feiringer for barna. De tente på ideen med en gang! Vi satte oss ned sammen, og skrev opp 10-11 korte positive aktiviteter. Så lagde vi 2-3 må for uka. Når kontaktlærer opplevde at målene ble etterfulgt, stoppet all undervisning opp, og vi tok en feiring. Ca. 10 minutter, øverst på lista. Dette kunne være 1-3 ganger i løpet av en dag. Akkurat nå feirer vi at ingen kommer med små kommentarer. Neste uke vil vi feire at alle leker fint med hverandre i friminuttene.
Målet er at barna skal oppleve positiv feedback ved måloppnåelse, i stedet for negativ feedback i motsatt tilfelle. Hyppige feiringer oppleves veldig konkret for barna, og de vet raskt hva de har gjort bra, og dette gjør det lettere for dem å gjenta dette. Dessuten er det gøy, skaper positivt engasjement og latter, og igjen et positivt og trygt læringsmiljø. Det er barna selv som har kommet frem til hva som skal feires.