Bruk av IRP eller IGP gir økt læringsglede! Men hva er det?
10. oktober 2017 / Eira Susanne Iversen eiraiversen
Hei!
SMART er ikke et opplegg men et tankesett!
Det betyr at du tilpasser SMART til ditt bruk og hvordan du ønsker å gjøre ting. Er det styrkebasert, medvirkende, anerkjennende, relasjonsbyggende og du trener og gjør det ofte, ja DA er det SMART.
En av tingene jeg innførte i min klasse var IRP. Det er kalte vi IGP før, men byttet ut G for gruppe, med R for relasjon. Det fordi det ofte passer bedre i klassesammenheng å snakke sammen to og to, og ikke i gruppe. Bokstavene står for Individuell, Relasjon, Plenum. Det betyr at når jeg underviser og stiller et spørsmål, eller leser en tekst ol, ber jeg de tenke litt selv først )Individuell) (3sek), eller notere litt selv (1min), deretter snakke sammen to og to (Relasjon), Så til slutt tar jeg det i Plenum. Jeg kan da spørre alle, også de som ikke rekker opp hender fordi jeg vet at alle har snakket om temaet.
Dette er en magisk måte å få elevene til å prate om fag på. Men, som alt annet, må det øves på. Det er ikke sikkert elevene er vandt med å snakke sammen og være på hele tiden. Så vær tålmodig når det øves på teknikken. Jeg lover, elevene blir fort engasjerte og rorer seg fort ned etter de har snakket om tema/spørsmålet etter litt øving. Jeg viser et signal på at de skal bli stille med f.eks tommel opp, et klapp eller bare rope «ok».
På denne måten vet jeg at det bygges relasjoner i klasserommet, de øver på å si sin mening, det blir mye lærligsglede og de er veldig aktive og har ikke tid til å gjøre andre ting.
Har du ikke prøvd, så er det bare å starte neste time! For de positive ringvirkningene av IRP er store!
Hilsen Eira