Bjørn Inge Aam Verås jobber som lærer på Madsebakken skole i Kongsberg. Han gjennomfører elevsamtaler hvor elevene selv får være med å medvirke til hvordan det skal foregå. På denne måten opplever Bjørn Inge at han lettere får de gode samtalene med elevene.
På Madsebakken skole har vi i mange år satt av tid til korte elevsamtaler 1 til 1, i tillegg til de vanlige utviklingssamtalene hvert halvår. Vi satte av en time i uka, dvs. at jeg kunne ha 3-6 samtaler avhengig av behov og varighet. Som regel 3-4 samtaler. Jeg har en ganske aktiv gjeng, og liker å være aktiv selv.
Elevene fikk velge om de ville ha en tradisjonell elevsamtale på et grupperom, en gåtur i
nærområdet, eller en joggetur i nærområdet.
Deretter satte jeg opp alle på en liste, slik at de visste når de skulle ha elevsamtale med meg, og at de som ville jogge kunne velge gode sko og lette klær denne dagen.
Det jeg opplevde var at samtalene gikk mye lettere, og barna åpnet seg opp mye mer på gåtur og joggetur, de syns det var kult og at det var deilig å være aktiv under samtalen.
På forhånd hadde jeg notert ned noen generelle spørsmål på en lapp i lomma, og et par ting jeg ville komme innpå for hver elev, ut ifra dagens situasjon og individuelle mål. Vi snakket om egenskaper de syns de viste, egenskaper klassen viste, og om egenskaper de ønsket å ha hjelp til å trene mer på.
For sporty lærere vil jeg absolutt anbefale å teste det ut. En gåtur mens du skaper en viktig interaksjon med en elev, og til og med en lett treningstur (4 samtaler etter hverandre) kan anbefales.
Mitt mål var hovedsakelig å bli bedre kjent, og at elevene fikk medbestemmelse angående gjennomføringen. Jeg fikk kun positive tilbakemeldinger fra elevene.
Lykke til med en aktiv elevsamtale!
Mvh Bjørn Inge Aam Verås, Madsebakken skole.