Hjem   /   Eira Susanne IversenSkole   /   Drømmeklassen fase 3 – krona: DRØMMEN

Drømmeklassen fase 3 – krona: DRØMMEN

23. november 2016 / Eira Susanne Iversen eiraiversen

Hei
«Drømmeklassen» er beskrevet godt steg for steg av Vidar Hansen-Bugge i SMART oppvekst 3.  Den er utviklet utfra Styrketreet – AI prosessens tre første faser (s.34 i SMART oppvekst 3)
Fase 1 – stammen: DEFINISJONEN er beskrevet i en annen blogg.
Fase 2 – røttene, OPPDAGE er beskrevet i en annen blogg.
20161118_110424Fase 3 – krona, DRØMMEN: Hvordan vil klassen fungere når disse faktorene er tilstedet hele tiden? Her skapes en felles drøm som skapes ut ifra mange felles utsagn som settes opp som frukter i krona på treet. Når det jobbes videre med veikartet velger klassen en og en av disse fruktene.
Jeg startet timen med å lese opp alle de gode tankene og opplevelsene vi har funnet i denne prosessen. Deretter fortalte jeg at de skulle lukke øynene å forestille seg at det var akkurat slik hele tiden i denne fantastiske klassen. Jeg fortalte at en fugl fløy over klassen og så ned på oss. Hva ser fuglen som bevis for at dette ER akkurat slik? Jeg ba de lukke opp øynene og snakke med sidemannen sin om hav de hadde sett.
20161114_1215391Så delte jeg ut post-it lapper og ba de skrive ned det de snakket om. Jeg samlet inn alle lappene, leste de høyt og vi snakket om det som sto der. Noe var likt og noe var ulikt. Dette var det som sto på lappene:

  • Vennskap
  • Felles lek
  • Alle smiler til hverandre
  • Klemmer
  • Alle har det bra
  • Morsomt på skolen
  • Gøy i leken
  • Alle leker sammen
  • Humor
  • Snille mot hverandre
  • Hjelper hverandre
  • Alle får prøve
  • Samarbeid
  • Si hei
  • Hyggelig
  • Blide lærere
  • Hjelpsomme lærere
  • At man kan si hva man vil uten å bli ledd av
  • Ler masse
  • Greie mot hverandre
  • Alle leker sammen
  • Gi gaver
  • Glade
  • Ærlighet
  • Alle deler

Deretter tok jeg alle lappenee og skrev de inn på pc. Jeg skrev de ut og hengte de opp i krona på treet vårt i klasserommet. Elevene har hele veien vært ivrige, pratet mye om temaet og kommet med mange gode tanker. Jeg som lærer er en prosessleder og det er ungene som driver med tenkingen, kommer med ideene og lager seg en drøm.
20161118_13111520161118_131118
Etter dette gleder jeg meg til å jobbe med Veikart for å oppnå denne drømmen. Denne prosessen gir ikke resultater hvis jeg ikke hadde gjort noe mer enn dette. Vi må jobbe hver dag mot de målene og drømmen vi ønsker. Det første punktet vi har jobbet med i veikartet er; Felles regler! Det blir neste blogg!