Det er når vi hjelper andre.
Gode spørsmål setter i gang tanker, refleksjoner og samtaler. Det er mange måter å se og forstå ordet hjelpsomhet. Design samtalene på en slik måte alle blir aktive i tanke og samtaleprosessen.
Bruk IRP (individuelt, relasjonelt, plenum). La de tenke litt selv, kanskje notere sine synspunkter rundt spørsmålet. Legg opp til en samtale to og to eller i en liten gruppe før samtalen løftes inn for alle. Barna trenger trening i alle disse fasene. Alt etter hvor godt trent de er og hvor engasjerte de er avgjøres tiden i hver fase.
NB! Anerkjenn alle barns svar og utforsk med oppfølgingsspørsmål.
Eksempler på spørsmål til samtale. Bruk de som du opplever kan ha verdi for deg og dine elever.
- Hva tenker du på når du hører ordet hjelpsomhet?
- Hva hjelper du til med hjemme?
- Hvilke følelser får du når du ser at din hjelpsomhet gjør andre glad?
- På hvilke andre måter kan du vise hjelpsomhet hjemme?
- Fortell om en gang du hjalp til med noe hjemme.
- Det er ikke alltid det passer eller er like morsomt å hjelpe til hjemme. Hva kan være årsaken til det?
- Hva sier eller gjør du når det ikke passer eller har lyst? Hva tenker du er den beste måten å si fra på?
- Det hender vel også at din hjelpsomhet bare blir tatt som en selvfølge og at du ikke får et takk engang? Hvilke tanker og følelser får du da?
- Hvorfor synes du det er viktig at vi hjelper hverandre?
- Hva er det de hjemme hjelper deg med? Kom med eksempler.
- Hva pleier du å si når du får hjelp med noe du kanskje strever med?
- På hvilke andre måter kan du vise takknemlighet for hjelpen du får? Hva kan du gjøre og si?
- På hvilke måter kan du vise hjelpsomhet blant venner eller på fritidsaktiviteter?
- Fortell om en gang du hjalp en annen som virkelig trengte det. Hva skjedde? Hvilken reaksjon fikk du?
- På hvilke måter kan vi hjelpe en nabo, eldre mennesker, på butikken osv?
- Av og til kan det bli for mye hjelpsomhet. Hva tenker du for mye hjelpsomhet kan føre til?
- Noen kan i perioder være så opptatt av å hjelpe andre mennesker at en blir tappet for energi. Hvorfor tror du det er slik? Hva kan det føre til på lang sikt?
- Hva gjør du når du viser hjelpsomhet på en god måte?
- Hvordan kan hjelpsomhet se ut i klassen vår? Hva kan vi hjelpe hverandre med?
- Hva kan vi si og gjøre når vi skal tilby andre hjelp?
- Hva kan vi si og gjøre når vi blir tilbudt hjelp vi ikke trenger eller har lyst til å få?
- Hva kan vi si og gjøre når vi er takknemlig for hjelpen vi får?
- Fortell om en gang du gav en annen hjelp som han/hun ble glad for å få.
- Fortell om en gang du fikk hjelp som du virkelig satte pris av en annen i klassen. Hvilke følelser fikk du da?
- I hvilke yrker tenker du hjelpsomhet er en viktig egenskap?
- Hvorfor tenker du hjelpsomhet er viktig i disse yrkene?
Her har du en del spørsmål som kan danne grunnlag for mange god og dype samtaler og refleksjoner. Fyll på med egne.