julekalender

SMART julekalender: tegn og fortell om en gang du viste MOT!

-for barnehage, skole eller hjemme.
Vi inviterer barn i alderen 3 – 13 år til å tegne når de er modige eller trenger å være modige. Skriv historien som følger tegningen på baksiden.
Tegningene og historie sendes til Re kommune, Postboks 123, 3164 Revetal. Merkes Aktiv i Re.
NB Merk tydelig med navn, barnehage/skole/adresse og eventuell klasse.

Premier
Juryen som består av elever og ansatte i SMART oppvekst. Vi vil finne de 24 tegningene med forklaring som vi opplever gir et godt og variert bilde av barns evne til å vise mot. Tegningene og historiene presenteres i årets julekalender på smartoppvekst.no. De utvalgte vil få et nøkkelknippe med 20 egenskaper. De som presenteres 19. – 24.desember får i tillegg en plakat med alle egenskapene til å henge i barnehagen, i klassen eller hjemme.
Frist 1.november 2017

mot
MOT
Når vi tørr å gjøre det vi har lyst til selv om vi er litt redd eller engstelige skjer det stor utvikling i et menneskes liv. Tankene vi får når vi er redd er kroppens forsvar og alarmsystem, og det er fint hvis det er en reell fare der. Men når vi kjenner frykt eller at vi er redd for noe som ikke er der og sannsynligvis ikke vil skje, hindrer det oss i å oppnå det vi drømmer om og å utvikle oss videre i livet.

Man kan vise mot på mange forskjellige måter. Fra mot.no sine sider beskrives mot slik:

MOT til å leve
• Være seg selv
• Lede seg selv
• Ha passion (lidenskap)
• Akseptere å ikke alltid være bra

MOT til å bry seg
• Skape godfølelsen hos andre
• Vise respekt
• Vise kjærlighet
• Vise omsorg for de som er utenfor

MOT til å si nei
• Prioritere
• Stå opp for egne verdier
• Våge å si fra
• Praktisere tøff kjærlighet

Tips til videre arbeid for å utvikle personlig mot.
Her følger noen små tips til hvordan vi kan hjelpe barna til å trene på mot. Vurder alder og hvor mye de kjenner til hva mot er.

  • «Jeg prøver nye ting-dagbok». Barna skriver logg over hva de prøver av nye ting. Det kan være daglig, ukentlig eller mer tilfeldig.
  • Barna skal tenke på en gang de var modige. Det er flott med samtaler barna imellom etter at de har funnet en historie/situasjon.
  • Instruksjon til elevene: Tenk på og snakk om en gang det var noe du ikke turte å gjøre. Hvordan føltes det og hvor sitter følelsen? Hva er du redd for skal skje? Hvor sannsynlig er det at det kommer til å skje? Så skifter vi fokus og barna skal tenke på og snakke om de gjorde som de var litt redd for å gjøre, men gjorde det likevel. Hvordan føltes det å gjøre det du var redd for å gjøre? Hva følte du? Hva sa og følte de rundt deg? Hvordan føltes det og hvor sitter denne følelsen? Hvordan var det å gjøre det for 2.gang?
  • Tenk på en person du ser opp til. Hvilke modige ting har denne personen gjort? Barna noterer ned punkter.
  • Nærmeste utviklingssone –kart: En liten sirkel med navnet inni, en større sirkel, og enda en utenfor det. Hva ligger langt unna det du tør og hva ligger innenfor det du kan strekke deg til og helt innerst: Det du tør å gjøre som kanskje en gang var skummelt.

 

SMART har som mål å forløse barn og unges enorme potensialer. Dette i motsetning til mye av dagens fokus som går ut på å løse barn og unges problemer, eller reparere «feil og mangler». Det handler om å tenne gnisten som ligger i hver og en. Vi vet om en hel del nøkler som kan være med på dette. Bokstavene i SMART handler om disse nøklene.

S – styrkefokus
M– medvirkning
A – anerkjennelse
R – relasjoner
T – trening

motblank

Vi gleder oss til å se tegningen, lese fortellingen din og høre hva det har ført til!
Hilsen oss i SMART oppvekst.