julekalender,  karakteregenskap

Kalenderluke 5

13-humanisme

Det er fredag og tid for skolekjøkken igjen. Gruppa på 5 elever møtes fast hver fredag for å trene på å lage mat. De skal lære seg om sunt kosthold og om det å lage enkle retter.

Inne på skolekjøkkenet har Lena skrevet med store bokstaver på tavla:

FISKEPINNER, POTETER, RASPA GULRØTTER

”Hmmm, hva står det her på tavla?” Det er Henrik som spør. Han syntes det er vanskelig å lese.

”Fi….” Lenger kommer han ikke.

”Jeg kan lese for deg Henrik!” Det er Sumaie som gjerne vil hjelpe til.

”Det står fiskepinner, poteter og raspa gulrøtter.”
”Sumaie er god til å lese”, tenker Henrik, han vet at hun ikke har bodd i Norge mer enn et par år.

”Men jeg vil ikke ha fisk”, tenker han, ”det liker jeg ikke!”.

 

Elevene samarbeider om å lage maten. Det går greit for Henrik å være med på å lage mat, men han vil ikke spise.
”Hvem kan dekke bordet?” spør Lena. Henrik rekker raskt opp hånda.

”Flott Henrik!” sier Lena. Henrik teller først hvor mange mennesker de er og så hvor mange asjetter han må ta frem. Han liker å telle egentlig, det er bedre enn å spise fisk hvertfall…

”Maten er servert!” Sumaie, setter fra seg bollen med poteter på bordet.
Alle kommer og setter seg, alle bortsett fra en.
”Nå må du komme Henrik” sier Lena.

”Jeg er ikke sulten!” svarer Henrik raskt og legger armene i kryss samtidig som han kikker ned i gulvet.
Petter reiser seg, han er heller ikke noe glad i fisk. Han går bort til Henrik og sier:

”Henrik, kan vi smake på fisk sammen?” Henrik kikker opp. Han nikker til Petter:

”OK Petter!” .

”Bra”, sier Petter, ”det spiller ingen rolle om du ikke liker fisk, der er fint at alle er sammen likevel”.

Sammen setter de seg ved bordet, klare for å smake på fiskepinner, poteter og raspa gulrøtter.

– Kirkevoll skole

Spørsmål som kan være fine å samtale med barn om:

Humanisme betyr å tro og handle ut i fra at alle mennesker er like mye verdt selv om de ser forskjellig ut og mener forskjellige ting.
På hvilken måte ble humanisme vist i denne historien fra Kirkevoll skole?
Hvilke andre egenskaper synes du elevene bruker i denne historien?
På hvilken måte kommer de ulike egenskapene til uttrykk?

Det å smake på mat man ikke har smakt før eller man tror man ikke liker kan være vanskelig.
Hva tenker du om det å smake på ny mat? Hvorfor kan det være bra å spise litt forskjellig?
Hvordan kan vi hjelpe hverandre slik at man får variasjon i kostholdet?