julekalender,  karakteregenskap

Kalenderluke 4

03-ansvarsbevissthet

Vi begynte å jobbe med ansvarsbevissthet gjennom å ha fokus på å rydde opp leker man har rotet ut og henge klærne sine på plass. Det var det både vi voksne og barna tenkte på som ansvarsbevissthet. Vi har en stor jentegruppe i år, og noen intriger og mye snakk om bestevenner har det vært.

Vi forsto at vi måtte ta tak i dette med vennskap, og snakke med barna om det å inkludere flere i leken, leke med andre enn en eller to spesielle og prøve å få de til å forstå hvor sårt det er å være den som ikke får være med på leken. Gjennom å jobbe aktivt med ansvarsbevissthet hver dag kan vi fokusere på hvordan vi er mot hverandre, hvem vi inkluderer i leken og hva vi sier til og om hverandre. Det er ansvarsbevissthet å dele gruppa i to flere dager i uka, da kan vi dele de bestevennene som alltid leker sammen. Da får vi en mulighet til å hjelpe barna med å finne flere venner, og vi kan bidra til at alle har en venn og noen å leke med.

Det er ansvarsbevissthet å ha ukentlige barnemøter, der vi tar opp utfordringer, problemer og krangler, men der vi i enda større grad holder fokus på alle de gode situasjonene som har oppstått mellom barna. Det er ansvarsbevissthet når to ansatte kaster seg ut i et spontant rollespill mens barna spiser. I rollespillet fikk ikke den ene være med på leken, dette hadde nettopp den ene voksne sett noen av barna gjøre i uteleken. Det er ansvarsbevissthet når hvert eneste moralske dilemma ART-gruppa møter på er plukket opp fra deres egen hverdag og dilemmaer og utfordringer de selv har stått i, og nå får en mulighet til å reflektere rundt, diskutere og evaluere. Det er ansvarsbevissthet å være deltagende og aktive voksne som kan hjelpe til slik at alle har det bra i barnehagen vår.

– Linnestad barnehage

Ansvarsbevissthet er når vi tar ansvar for det vi gjør og passer på det vi har.

Linnestad barnehage viser hvordan de viser ansvarsbevissthet i en del situasjoner.

Hvordan kan du ta ansvar for at alle er inkludert og gode relasjoner skapes i miljøer du ferdes?

På hvilken måte kan vi forsterke barn, kollegaer eller andre som er ansvarsfulle og skaper gode relasjoner til andre?