Hjem   /   Julekalender 2017   /   Julekalenderluke 2

Julekalenderluke 2


SMART oppvekst har hatt en tegnekonkurranse for barnehagebarn og elever på skolen. Vi har fått inn mange tegninger hvor barn i hele Norge har tegnet og skrevet om sin opplevelse av MOT. De har tegnet inne i rammen til SMART egenskapen MOT.

I hele desember vil vi vise 24 tegninger som er vinnere av SMART tegnekonkurranse om MOT! Juryen som består av elever og ansatte i SMART oppvekst. Tegningene og historiene presenteres her i årets julekalender. De utvalgte vil få et nøkkelknippe med 20 egenskaper. De som presenteres 19. – 24.desember får i tillegg en plakat med alle egenskapene til å henge i barnehagen eller i klassen.

motMOT
Når vi tørr å gjøre det vi har lyst til selv om vi er litt redd eller engstelige skjer det stor utvikling i et menneskes liv. Tankene vi får når vi er redd er kroppens forsvar og alarmsystem, og det er fint hvis det er en reell fare der. Men når vi kjenner frykt eller at vi er redd for noe som ikke er der og sannsynligvis ikke vil skje, hindrer det oss i å oppnå det vi drømmer om og å utvikle oss videre i livet. Man kan vise mot på mange forskjellige måter.

 
 

Vinner 2.desember er:

Amalie 1.trinn

Sandåsen skole

“Jeg så en flaskepost på stranda. Jeg turte ikke først svømme ut og hente den siden jeg ikke hadde på armringer. Jeg prøvde uten og da beviste jeg for meg selv at jeg kunne svømme.”

 2

Forslag til spørsmål for samtale med barn:

  1. Hva opplevde Amalie i denne fortellingen?
  2. Hva har hun tegnet?
  3. Hvilke følelser forteller hun om?
  4. Hvilke følelser tror du hun viser på tegningen?
  5. Amalie følte seg litt redd for å svømme uten armringene, hva var grunnen til det?
  6. Noen ganger er det lurt å gjøre noe som er litt skummelt, men andre ganger er det ikke så lurt. Hva kan man gjøre for å vite hva som er lurt?
  7. Hva mener voksne med “å tenke fremover” eller “forstå konsekvensene”, tror du?
  8. Hva kunne Amalie gjort hvis hun var usikker på om hun kunne svømme eller ikke?
  9. Amalie lærte at hun kunne svømme. Hvilke tanker og følelser fikk hun da?
  10. Hva tror du moren eller faren til Amalie følte og tenkte da hun klarte å svømme?
  11. Har du øvet på å svømme før? Fortell historien til sidemannen din.
  12. Hvem har hjulpet deg til å klare å svømme?
  13. Hvilke styrker trenger du for å lære å svømme?
  14. Hvorfor er det lurt å lære å svømme?