Ukategorisert

Julekalender 12. desember

BALLONGLEK

Utstyr: Ballonger (1 pr gruppe på 5)
Formål: Lagarbeid, samarbeid
Positive karakteregenskaper:
• Ansvarsbevissthet – Det er når vi tar ansvar for det vi gjør og passer på det vi har.
• Samarbeid – Det er når vi klarer å jobbe sammen med andre for å få til noe.


Del store grupper inn i små grupper på 4-6, og gi hver gruppe en ballong som de skal blåse opp. Den lille gruppen stiller seg i en sirkel og holder hverandre i hendene. Målet er å holde ballongen borte fra gulvet ved å slå på den, uten at en slipper hverandres hender.
Variasjoner:
• Man kan dele klassen inn i smågrupper på 5-6 stk.
• For å gjøre den vanskeligere: Hvis ballongen berører gulvet “mister” gruppen hendene sine, dvs.at de ikke kan berøre ballongen med hendene. Etter hvert som ballongen fortsetter å berøre gulvet, “mister” de albuene, skuldrene, hodet, lårene.
• Elevene kan også samarbeide om å “bære” ballongen over et område.
• Konkurranse om å holde ballongen i luften lengst.

 

Fremgangsmåte når man skal leke SMART leker

Før leken:

  • Vis frem styrkene som skal øves på i dag gjennom lek. Les teksten på bildet og snakk litt om egenskapen.
  • Forklar reglene i leken.
  • Bli enige om regler.

Under leken:

  • Styrkespott elevene underveis i leken. “Nå er dere kreative!”, “Her skjer det omsorg.”
  • Snakk om det som skjer under leken: tanker, følelser og styrker. Vi har en anerkjennende tone og holdning til det som skjer.
  • Juster regler, hvis det er nødvendig.

Etter leken:

  • Snakk om styrker: “Hvilke styrker ble brukt nå?”, “På hvilken måte ble denne styrken brukt?”
  • Finn nye kreative løsnigner og/eller forbedringer i leken.

 

Lykke til!