Julekalender 1. desember

Tre ting

To og to står ovenfor hverandre og knytter nevene (som stein-saks-papir bevegelse).. Begge slår nevene to ganger mens de sier: «tre ting». Den ene skal begynne med å utfordre den andre ved å fullføre setningen med for eksempel: «…som du liker å gjøre på vinteren». Den andre skal da si de tre første tingene han/hun tenker på.

Deretter er det den andre som skal utfordre. Begge slår nevene to ganger mens de sier «tre ting». Den andre fullfører setningen med for eksempel å si: «…som du liker å gjøre på skolen». Den første svarer da de tre første tingene han/hun tenker på.

Slik fortsetter de annenhver gang helt til leklederen avslutter.

Denne leken fungerer også fint med flere deltakere i hver gruppe hvor man fullfører setningen etter tur mot sidemannen. Når det er flere deltakere får man litt mer tid til å tenke seg om og til å høre hva de andre sier.  

Forslag til noe å spørre om:

Tre ting

  • du gleder deg til
  • du setter pris på
  • du har i pennalet
  • på a (eller en annen bokstav)
  • du er takknemlig for
  • du er redd for
  • du brenner for
  • du liker å gjøre på sommeren
  • du liker å gjøre på fritiden
  • du liker å gjøre på skolen
  • som finnes på kjøkkenet

Man kan også bytte ut ting med andre temaer. Her er noen forslag:

byer, steder, personer, egenskaper, yrker, forfattere, artister, skuespillere, bilmerker, fotballspillere, barndomsminner, drømmer, matretter, sjokolader osv.

Forslag til fremgangsmåte når man skal leke SMART

Før leken:

  • Vis frem styrkene som skal øves på i dag gjennom lek. Les teksten på bildet og snakk litt om egenskapen.
  • Forklar hvordan leken foregår.

Under leken:

  • Styrkespott elevene underveis i leken. “Nå er dere kreative!”, “Her skjer det omsorg.”
  • Snakk om det som skjer under leken: tanker, følelser og styrker. Vi har en anerkjennende tone og holdning til det som skjer.
  • Juster regler, hvis det er nødvendig.

Etter leken:

  • Snakk om styrker: “Hvilke styrker ble brukt nå?”, “På hvilken måte ble denne styrken brukt?”
  • Finn nye kreative løsninger og/eller forbedringer i leken.