Julekalender 1. desember
Tre ting


To og to står ovenfor hverandre og knytter nevene (som stein-saks-papir bevegelse).. Begge slår nevene to ganger mens de sier: «tre ting». Den ene skal begynne med å utfordre den andre ved å fullføre setningen med for eksempel: «…som du liker å gjøre på vinteren». Den andre skal da si de tre første tingene han/hun tenker på.
Deretter er det den andre som skal utfordre. Begge slår nevene to ganger mens de sier «tre ting». Den andre fullfører setningen med for eksempel å si: «…som du liker å gjøre på skolen». Den første svarer da de tre første tingene han/hun tenker på.
Slik fortsetter de annenhver gang helt til leklederen avslutter.
Denne leken fungerer også fint med flere deltakere i hver gruppe hvor man fullfører setningen etter tur mot sidemannen. Når det er flere deltakere får man litt mer tid til å tenke seg om og til å høre hva de andre sier.
Forslag til noe å spørre om:
Tre ting
- du gleder deg til
- du setter pris på
- du har i pennalet
- på a (eller en annen bokstav)
- du er takknemlig for
- du er redd for
- du brenner for
- du liker å gjøre på sommeren
- du liker å gjøre på fritiden
- du liker å gjøre på skolen
- som finnes på kjøkkenet
Man kan også bytte ut ting med andre temaer. Her er noen forslag:
byer, steder, personer, egenskaper, yrker, forfattere, artister, skuespillere, bilmerker, fotballspillere, barndomsminner, drømmer, matretter, sjokolader osv.
Forslag til fremgangsmåte når man skal leke SMART
Før leken:
- Vis frem styrkene som skal øves på i dag gjennom lek. Les teksten på bildet og snakk litt om egenskapen.
- Forklar hvordan leken foregår.
Under leken:
- Styrkespott elevene underveis i leken. “Nå er dere kreative!”, “Her skjer det omsorg.”
- Snakk om det som skjer under leken: tanker, følelser og styrker. Vi har en anerkjennende tone og holdning til det som skjer.
- Juster regler, hvis det er nødvendig.
Etter leken:
- Snakk om styrker: “Hvilke styrker ble brukt nå?”, “På hvilken måte ble denne styrken brukt?”
- Finn nye kreative løsninger og/eller forbedringer i leken.